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updated and corrections / mise à jour et corrections: 16 May 2009

- To assist researchers, please do not hesitate to suggest titles to these bibliographies.  Thank you.
- Pour le bénéfice de tous, n'hésitez pas à suggérer des ajouts aux bibliographies.  Merci.
flareau@rogers.com

©François Lareau, 2005, Ottawa, Canada
First posted on the internet: 19 November 2005

Selected Bibliography:
Command Responsibility --
Superior Responsibility
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Bibliographie choisie:
Responsabilité des commandants --
Responsabilité des supérieurs hiérarchiques

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See also / voir aussi:
Comparative Law / Droit comparé
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I- Canadian Law / Droit canadien
 

BOISVERT, Anne-Marie, Hélène Dumont et Martin Petrov, "Quand les crimes des sous-fifres engagent la responsabilité de leur chef: la doctrine de la responsabilité du supérieur hiérarchique en droit pénal international", (2004) 9(1) Revue canadienne de droit pénal 93-135; disponible à https://papyrus.bib.umontreal.ca/dspace/bitstream/1866/2223/1/Quand+les+crimes+des+sous-fifres
+engagent+la+responsabilit%C3%A9+de+leur+chef.pdf (vérifié le 8 avril 2008);
 

CARTER, Kim S.,  "Command Responsibility and Superior Orders in the Rome Statute" in International Centre for Criminal Law Reform and Criminal Justice Policy, The changing face of international criminal law : selected papers, Vancouver, BC : ICCLR&CJP, c2002, 241 p., at pp. 169-181, ISBN: 0973043202; note: Papers from the Centre's 10th Anniversary Conference, held in Vancouver in June 2001.--cf. p.7;  available at  http://www.icclr.law.ubc.ca/Publications/Reports/ChangingFace.pdf (accessed on 8 June 2003);
 

COMMISSION of Inquiry into the Deployment of Canadian Forces to Somalia, Dishonoured Legacy - The Lessons of the Somalia Affair: Report of the Commission of Inquiry into the Deployment of Canadian Forces to Somalia, [Ottawa], Minister of Public Works and Government Services Canada, 1997, one Executive Summary and 5 volume report; see vol. 1, xxv, 358 p., and see "Chapter 3 Structure and Organization of the Canadian Forces", at pp. 39-66  and "Chapter 4 The Chain of Command", at pp. 67-75, ISBN: 066017068X, available at http://www.forces.gc.ca/site/reports/somalia/vol1/index_e.asp (accessed on 12 November 2005);  also published in French / aussi publié en français: Commission d'enquête sur le déploiement des Forces canadiennes en Somalie, Un héritage déshonoré - Les leçons de l'affaire somalienne: Rapport de la Commission d'enquête sur le déploiement des Forces canadiennes en Somalie, [Ottawa], Ministère des travaux publics et Services gouvernementaux Canada, 1997, Sommaire et Rapport en 5 volumes; voir le vol. 1, xxxix, 401 p., et voir le "Chapitre 3 Organisation et structures des Forces canadiennes", aux pp. 43-72 et le "Chapitre 4  La chaîne de commandement", aux pp. 73-82, ISBN: 066095680, disponible à http://www.forces.gc.ca/site/reports/somalia/vol1/index_f.asp (visionné le 12 novembre 2005);
 

CREIGHTON, Geoffrey, "Superior orders and Command Responsibility in Canadian Criminal Law" (1980) 38 University of Toronto Faculty of Law Review 1- 32;
 

Crimes against Humanity and War Crimes Act, Statutes of Canada 2000, chapter 24, section 7, Note: Bill C-19, 36th Parl, 2nd sess.; available at  http://laws.justice.gc.ca/en/C-45.9/41465.html (accessed on 25 August 2005) /  Loi sur les crimes contre l'humanité et les crimes de guerre, Lois du Canada, 2000, chapitre 24, article 7; note: Projet de loi C-19, 36e Législature, 2e session; disponible à  http://lois.justice.gc.ca/fr/c-45.9/texte.html (visionné le 25 August 2005);
 

GREEN, L.C. (Leslie Claude), 1920-, "The Defence of Superior Orders in the Modern Law of Armed Conflict", (1993) 31 Alberta Law Review 320-333, and see "Commander's Liability", at p. 329;
 

___________Essays on the Modern Law of War, Dobbs Ferry, N.Y. : Transnational Publishers, c1985, xxii, 281 p., see the index and the following essay: Essay X, "War Crimes, Extradition and Command Responsibility"at pp. 215-237, ISBN: 094132026X; copy at the University of Ottawa, FTX General: KZ 6385 .G376 1985;
 

GRONDIN, Rachel, "La responsabilité pénale du chef militaire: un défaut d'agir mais pas un défaut d'état d'esprit", (2004) 34(2) Revue générale de droit 409-341;
 

HOOD, Andrew, 1976-, The doctrine of command responsibility and the international criminal court: developoment, regression or compromise?, LL.M. thesis, McGill University, Institute of Comparative Law, 2001, v, 125, cxxvi-cxxxiv  leaves; title noted in my research but thesis not consulted;

"When should a commander be held responsible for the crimes of those under his control? Must a commander have known, or is it enough that he should have known, that his subordinates had committed or were about to commit a crime before we impose criminal responsibility on him for failing to prevent or punish those crimes? In attempting to answer these questions, the very foundations of criminal responsibility are set out and form the normative framework within which our examination of the command responsibility doctrine is undertaken. The historical evolution and modern-day application of the command responsibility doctrine are also set out and draws upon two themes; whether there is any justification for the distinction between the responsibility of military and civilian commanders and which 'mens rea' standard should be adopted for the    doctrine of command responsibility." (Source: AMICUS catalogue of Library and Archives Canada)


INTERNATIONAL CENTRE FOR CRIMINAL LAW REFORM AND CRIMINAL JUSTICE POLICY, and Rights & Democracy (Association),  International Criminal Court.  Manual for the Ratification and Implementation of the Rome Statute, 2nd ed., Vancouver: International Centre for Criminal Law Reform and Criminal Justice Policy, 2003, xxii, 225 p., and see "Responsibility of Commanders and other Superiors", at 130-133; available at  http://www.icclr.law.ubc.ca/Publications/Reports/ICC%20Reports/Manual_2nd_ed_mar21_03.pdf (accessed on 5 September 2005); also published in French/aussi publié en français: Centre international pour la réforme du droit criminel et la politique en matière de justice pénale, et Droits et démocratie (Association), La Cour pénale internationale : manuel de ratification et de mise en oeuvre du Statut de Rome, 2e édition, Vancouver: Centre international pour la réforme du droit criminel et la politique en matière de justice pénale, 2003, et voir "Responsabilité des commandants et des autres sup/rieurs", aux pp. 130-132, disponible à  http://maeci.gc.ca/foreign_policy/icc/PDF/Manual_2nd_ed_final-fr.pdf (visionné le 5 septembre 2005);
 

INTERNATIONAL CRIMINAL COURT / COUR PÉNALE INTERNATIONALE, http://www.un.org/law/icc/ (accessed/visionné, 6 November 2005);

- Rome Statute of the International Criminal Court:
"Article 28
Responsibility of commanders and other superiors

In addition to other grounds of criminal responsibility under this Statutefor crimes within the jurisdiction of the Court:

(a) A military commander or person effectively acting as amilitary commander shall be criminally responsible for crimes within thejurisdiction of the Court committed by forces under his or her effective command and control, or effective authority and control as the case maybe, as a result of his or her failure to exercise control properly over such forces, where:
(i) That military commander or person either knew or, owingto the circumstances at the time, should have known that the forces werecommitting or about to commit such crimes; and

(ii) That military commander or person failed to take all necessaryand reasonable measures within his or her power to prevent or repress theircommission or to submit the matter to the competent authorities for investigationand prosecution.

(b) With respect to superior and subordinate relationships not describedin paragraph (a), a superior shall be criminally responsible for crimes within the jurisdiction of the Court committed by subordinates under his or her effective authority and control, as a result of his or her failure to exercise control properly over such subordinates, where:
(i) The superior either knew, or consciously disregarded information which clearly indicated, that the subordinates were committing or about to commit such crimes;

(ii) The crimes concerned activities that were within the effective responsibility and control of the superior; and

(iii) The superior failed to take all necessary and reasonable measures within his or her power to prevent or repress their commission or to submit the matter to the competent authorities for investigation and prosecution."(available at  http://www.un.org/law/icc/statute/english/rome_statute(e).pdf, accessed on 6 November 2005)

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- Statut de la Cour pénale internationale :

"Article 28
RESPONSABILITÉ DES CHEFS MILITAIRES ET
AUTRES SUPÉRIEURS HIÉRARCHIQUES

Outre les autres motifs de responsabilité pénale au regard du présent Statut pour des crimes relevant de la compétence de la Cour :

a) Un chef militaire ou une personne faisant effectivement fonction de chef militaire est pénalement responsable des crimes relevant de la compétence de la Cour commis par des forces placéessous son commandement et son contrôle effectifs, ou sous son autorité et son contrôle effectifs, selon le cas, lorsqu'il ou elle n'a pas exercé le contrôle qui convenait sur ces forces dans les cas où :
i) Ce chef militaire ou cette personne savait, ou, en raison des circonstances, aurait dû savoir, que ces forces commettaientou allaient commettre ces crimes; et

ii) Ce chef militaire ou cette personne n' pas pris toutes les mesures nécessaires et raisonnables qui étaient en son pouvoir pour en empêcher ou en réprimer l'exécution ou pour en référer aux autorités compétentes aux fins d'enquête et de poursuites ;

b) En ce qui concerne les relations entre supérieur hiérarchique et subordonnés non décrites au paragraphe a), le supérieur hiérarchique est pénalement responsable des crimes relevant de la compétence de la Cour commis par des subordonnés placés sous son autorité et son contrôle effectifs, lorsqu'elle n'a pas exercé le contrôle qui convenait sur ces subordonnésdans les cas où :
i) Le supérieur hiérarchique savait que ces subordonnés commettaient ou allaient  commettre ces crimes ou a délibérément négligé de tenir compte d'informations qui l'indiquaient  clairement;

ii) Ces crimes étaient liés à des activités relevant de sa responsabilité et de son  contrôle effectifs;et

iii) Le supérieur hiérarchique n';a pas pris toutes lesmesures nécessaires et raisonnables qui étaient en son pouvoirpour en empêcher ou en réprimer l'exécution ou pour en référer aux autorités compétentes aux fins d'enquête et de poursuites." (disponible à  http://www.un.org/law/icc/statute/french/rome_statute(f).pdf,visionné le 6 novembre 2005)


LAREAU, François, "Selected Bibliography on Canadian Military Justice / Bibliographie choisie sur la justice militaire canadienne"; available/disponible: http://www.lareau-law.ca/military.htm;
 

LAVIOLETTE, Nicole,  “Commanding Rape: Sexual Violence, Command Responsibility, and the Prosecution of Superiors: the International Criminal Tribunals for the Former Yugoslavia and Rwanda” (1998) 36 Canadian Yearbook of International Law 93-149; copy at the University of Ottawa, K 3 .A523  Location: FTX Periodicals;
 

McALEA, Dominic, Colonel, "Superior Orders and Command Responsibility" in Osgoode Hall Law School. Professional Development Program, The International Criminal Court : the road to Rome and the future, Toronto, Ont. : Osgoode Hall Law School of York University, Professional Development Program, 2002, 1 v. (various pagings), for the article: 7, [13] p.; copy at the Library of the Supreme Court of Canada, KZ6310 I54 2002;
 

NATIONAL DEFENCE (Department of), Law of Armed Conflict at the Operational and Tactical Levels, [Ottawa], 2001, 1 volume (various pagings; total pages: 246), at pp.16-9 and 16-10; notes; Issued on Authority of the Chief of Defence Staff; Joint Doctrine Manual; Custodian JAG (Judge Advocate General); DND Publication Number: B-GJ-005-104/FP-021; available at http://www.forces.gc.ca/jag/training/publications/law_of_armed_conflict/loac_2004_e.pdf (accessed on 20 August 2005); also published in French/aussi publié en français: DÉFENSE NATIONALE (Ministère de la), Le Droit des conflits armées aux niveaux opérationel et tactique,  [Ottawa], 2001, pagination multiple (total de 250 p.), aux pp. 16-10 - 16-11; notes: manuel de doctrine interarmées; Publiée avec l'autorisation du Chef d'état-major de la Défense; Responsable JAG (Juge avocat général); numéro de publication du MDN: B-GJ-005-104/FP-021, disponible à  http://www.forces.gc.ca/jag/training/publications/law_of_armed_conflict/loac_2004_f.pdf (visionné le 20 août 2005);
 

"CHAPTER 16
WAR CRIMES, INDIVIDUAL CRIMINAL LIABILITY AND COMMAND RESPONSIBILITY...

SECTION 8 - RESPONSIBILITIES OF COMMANDERS

1621. DUTY OF COMMANDERS

1. Commanders are responsible, with respect to members of the armed forces under their command and other persons under their control, to prevent and, where necessary, to suppress and to report to competent authorities, breaches of the LOAC.

AP l Art 87 (1)
 

2. In order to prevent and suppress breaches, commanders are responsible for ensuring that members of the armed forces under their command are aware of their obligations under the LOAC.

AP l Art 87 (2)
 

3. A commander who is aware that subordinates or other persons under his control are about to commit or have committed a breach of the LOAC is required to initiate such steps as are necessary to prevent violations of the LOAC and, where appropriate, to initiate disciplinary or penal action against these persons.

AP l Art 87 (3)
 

4. The International Criminal Court will have jurisdiction to try individuals for crimes relating to command responsibility. The Statute of the Court states:

(1) A military commander or person effectively acting as a military commander shall be criminally responsible for crimes within the jurisdiction of the Court committed by forces under his or her effective command and control, or effective authority and control as the case may be, as a result of his or her failure to exercise control properly over such forces, where:
(a) The military commander or person either knew or, owing to the circumstances at the time, should have know that the forces were committing or about to commit such crimes; and

(b) That the military commander or person failed to take all necessary and reasonable measures within his or her power to prevent or repress their commission or to submit the matter to the competent authorities for investigation and prosecution.

(2) With respect to superior and subordinate relationships not described in paragraph 1 [i.e. that between superior and civilian employees], a superior shall be criminally responsible for crimes within the jurisdiction of the Court committed by subordinates under his or her effective authority and control, as a result of his or her failure to exercise control properly over such subordinates, where:
(a) The superior either knew, or consciously disregarded information, which clearly indicated, that the subordinates were committing or about to commit such crimes;

(b) The crimes concerned activities that were within the effective responsibility and control of the superior; and

(c) The superior failed to take all necessary and reasonable measures within his or her power to prevent or repress their commission or to submit the matter to the competent authorities for investigation and prosecution.

RS Art 28.

1622. FAILURE TO ACT

1. The fact that a subordinate committed a breach of the LOAC does not absolve superiors from penal  or disciplinary responsibility. Superiors are guilty of an offence if they knew, or had information which should have enabled them to conclude, in the circumstances ruling at the time, that the subordinate was committing or about to commit a breach of the LOAC, and they did not take all feasible measures within their power to prevent or repress the breach.

RS Art 28 (2) (c)" (pp. 16-1 and 16-9 - 16-10)
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"CHAPITRE 16
CRIMES DE GUERRE, RESPONSABILITÉ CRIMINELLE INDIVIDUELLE ET RESPONSABILITÉ DU COMMANDEMENT ...

SECTION 8 - RESPONSABILITÉS DES COMMANDANTS

1621. DEVOIRS DES COMMANDANTS

1. Les commandants ont la responsabilité, pour ce qui est des membres des forces armées placés sous leur commandement et les autres personnes sous leur autorité, d'empêcher que ne soient commises des infractions au DCA et, au besoin, de les réprimer et de les dénoncer aux autorités compétentes.

PA l Art 87 (1)
 

2. En vue d'empêcher que des infractions soient commises et de les réprimer, les commandants doivent veiller à ce que les membres des forces armées placés sous leur commandement connaissent leurs obligations aux termes du DCA.

PA l Art 87 (2)
 

3. Un commandant qui sait que des subordonnés ou d'autres personnes sous son autorité vont commettre ou ont commis une infraction au DCA doit mettre en œuvre les mesures qui sont nécessaires pour empêcher de telles violations du DCA et, lorsqu'il conviendra, de prendre l'initiative d'une action disciplinaire ou pénale à l'encontre de ces personnes.

PA l Art 87 (3)
 

4. La Cour criminelle internationale aura l'autorité de juger des personnes pour des crimes relatifs à la responsabilité de commandement. Le statut de la cour prescrit que :

(1) Un chef militaire ou une personne faisant effectivement fonction de chef militaire est pénalement responsable des crimes relevant de la compétence de la Cour commis par des forces placées sous son commandement et son contrôle effectifs, ou sous son autorité et son contrôle effectifs, selon le cas, lorsqu'il n'a pas exercé le contrôle qui convenait sur ces forces dans les cas où :
a) Il savait, ou, en raison des circonstances, aurait dû savoir, que ces forces commettaient ou allaient commettre ces crimes; et

b) Il n'a pas pris toutes les mesures nécessaires et raisonnables qui étaient en son pouvoir pour en empêcher ou en réprimer l'exécution ou pour en référer aux autorités compétentes aux fins d'enquête et de poursuites;

(2) En ce qui concerne les relations entre supérieur hiérarchique et subordonnés non décrites au paragraphe a), le supérieur hiérarchique est pénalement responsable des crimes relevant de la compétence de la Cour commis par des subordonnés placés sous son autorité et son contrôle effectifs, lorsqu'il n'a pas exercé le contrôle qui convenait sur ces subordonnés dans les cas où :
a) Il savait que ces subordonnés commettaient ou allaient commettre ces crimes ou a délibérément négligé de tenir compte d'informations qui l'indiqueraient clairement;

b) Ces crimes étaient liés à des activités relevant de sa responsabilité et de son contrôle effectifs; et

c) Il n'a pas pris toutes les mesures nécessaires et raisonnables qui étaient en son pouvoir pour en empêcher ou en réprimer l'exécution ou pour en référer aux autorités compétentes aux fins d'enquête et de poursuites.

SR Art 28
 

1622.  DÉFAUT D'AGIR

1. Le fait qu'un subalterne a commis une infraction au DCA n'exonère pas ses supérieurs de leur responsabilité pénale ou disciplinaire. Les supérieurs sont coupables d'une infraction s'ils savaient, ou possédaient des informations leur permettant de conclure, dans les circonstances du moment, que leur subordonné commettait ou allait commettre une telle infraction au DCA, et s'ils n'ont pas pris toutes les mesures pratiquement possibles en leur pouvoir pour empêcher ou réprimer cette infraction.

SR Art 28 (2) (c)" (pp. 16-1 et 16-10 - 16-11)


National Defence Act,  R.S. 1985, c. N-5, available at http://laws.justice.gc.ca/en/n-5/text.html (accessed on 28 August 2005); also published in French/aussi publié en français: Loi sur la défense nationale, L.R. 1985, ch. N-5, disponible à  http://lois.justice.gc.ca/fr/n-5/texte.html;
 

MINISTER OF NATIONAL DEFENCE, The Honourable M. Douglas Young, Report to the Prime Minister -- Authority, Responsibility and Accoutability, [Ottawa: Department of National Defence], 25 March 1997, 20, 14 p.; copy of the 2nd edition in 1999 is available at  http://www.forces.gc.ca/site/minister/eng/authority/OA_e.htm (accessed on 12 November 2005); also publish in French;  aussi publié en français: Ministre de la défense nationale, L'Honorable M. Douglas Young, Rapport au Premier ministre: Autorité, responsabilité et reddition de comptes, [Ottawa: Ministère de la Défense nationale], 25 mars 1997, 21, 13 p.; copie de la deuxième édition, en 1999, sous le titre Organisation et reddition de comptes est disponible à  http://www.forces.gc.ca/site/minister/fr/authority/OA_f.htm (visionné le 12 novembre 2005);
 

PERKINS, Sarah, "The Failure to Protect: Expanding the Scope of Command Responsibility to the United Nations at Srebrenica", (2004) 62(2) University of Toronto Faculty of Law Review 193-212;


PLOURDE, Francis, "Demi-victoire au TPIY.  La responsabilité de commandement remise en question", (août 2006) 38(8) Le Journal du Barreau du Québec 20; entretien avec Me Stéphane Bourgon, avocat québécois qui travaille au TPIY depuis 1998 (aussi comme avocat de la défense);
 

Queen´s Regulations and Orders for the Canadian Forces, [QR&O], 4 volumes; see for exemple in Volume 1: Chapter 1 to 5; available at  http://www.admfincs.forces.gc.ca/admfincs/subjects/qr_o/intro_e.asp (accessed on 10 November 2005); also publish in French;  aussi publié en français: Ordonnances et règlements royaux applicables aux Forces canadiennes [ORFC],  4 volumes; voir par exemple, le volume 1, chapitres 1 à 5;  http://www.admfincs.forces.gc.ca/admfincs/subjects/qr_o/intro_f.asp (visionné le10 novembre 2005);
 

R. v. Finta, [1994] 1 Supreme Court Reports/Rapports de la Cour suprême du Canada 701; available at / disponible à http://www.lexum.umontreal.ca/csc-scc/en/pub/1994/vol1/ (accessed on 24 August 2005); official text of the judgment in English and French versions/ texte officiel du jugement en version anglaise et française;
 

RIKHOF, Joseph, "War Crimes Law, as Applied in Canada", available at http://www.carleton.ca/law/outlines/f00/336at-FREDICTONJOSEPH.htm (accessed on 29 August 2005);
 

__________"War Crimes, Crimes against Humanity and Immigration Law", (1993) 19 Immigration Law Reporter (2nd) 18-69; copy at the University of Ottawa, KE 4454 .A49 I556  Location: FTX General;
 

ROWLAND, Robin, 1950-, Command ability and command  responsibility: Lt. Col. Hirateru Banno and the F Force trials, Thesis (M.A.)--York University, 2003; microform copy at Library and Archives Canada; thesis not consulted (19 November 2005);

 STUDENT ABSTRACT: The relationship between command ability and criminal responsibility was key to a case in a British military court in Singapore in 1946 that convicted Japanese Lt. Col. Hirateru Banno and six others for the deaths of 3,097 British and Australian prisoners of war, part of a group known as "F Force" on the Burma Thailand Railway during the Second World War. Banno was handed a sentence of three years. The reviewing officer upheld the sentence, accepting evidence of Banno's inability to command his troops. He also questioned the ability of the senior British officers in the POW camp. The Banno case took place a year after the precedent-setting trial of Lt. General Tomoyuki Yamashita, which appeared to hold commanders to a strict liability for war crimes committed by their subordinates. This thesis also examines the status of prisoners and how they are protected by the laws of war as well as the question of fairness in trials by military tribunals." (source: AMICUS catalogue)


____________A River Kwai story : the Sonkrai Tribunal, Crows Nest, N.S.W. : Allen & Unwin, 2007,  416 p., ISBN: 9781741144222 (pbk.); see http://robinrowland.com/kwai.html (accessed on 16 May 2009);

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